Да ли је требала да се деси појава вируса корона у Србији и обољевање COVID-19, да би се стручна али и шира јавност сетила да постоји 540 медицинских сестара у предшколским установама које се баве необичним и специфиним послом. А шта ради и колико је битна у породици предшколаца схватамо тек када нам пошаст закуца на врата.
Медицинске сестре које раде у области превентивне здравствене заштите су образоване, искусне и посвећене професији,поносне на чињеницу да припадају лиценцираним медицинским сестрама о које се отима цео свет ,одајући им тиме признање за професионалну компетеност.
Активности на усвајању здравих стилова живота у циљу очувања и унапређења здравља детета
Oсновни задатак и приоритетни садржај рада у спровођењу превентивно-здравствене заштите у предшколској установи jе подршка развијању здравих стилова живота код деце и здравствено-васпитни рад са родитељима, односно старатељима деце, у циљу очувања и унапређења здравља и правилног раста и развоја деце. Здравствено васпитање обухвата низ активности које имају за циљ промоцију здравља и унапређење здравствено-васпитног рада са децом предшколског узраста, васпитним особљем и родитељима, односно старатељима деце
За планирање и реализацију својих здравствено васпитних садржаја медицинска сестра је увек оригинална, увек први аутор, јер једностано у професији медицинских сестара нема сличних описа послова па самим тим не постоје ни репери по којима се водимо.
Једини начин и место где медицинске сестре на превентиви могу добити идеје, разменити искуства инспиративне праксе, могуће начине реализације и увид у квалитет онога што се планира и реализује су организовани Конгреси и стручни скупови у области превентивне здтаватвене заштите у оргнизација струковног удружења СУМСПУС.
Специфичности рада медицинске сестре у предшколској установи огледа се у чињеници да испред себе нема пацијента за којег је примарно школована, већ дете са свим његовим посебностима.
Због тога је њен најважнији део мисије здравствено васпитни рад и садржаји примерени детету али и одраслима.
Креативност медицинских сестара на превентиви и на који начин и колико су савладале вештине јавног наступа, презентације својих ауторских радова, смишљеног вођења разговора са децом и одраслима, на који начин приближавају здтавствену проблематику циљној групи најбоље можемо посматрати из угла садржаја самих радова/шта смо све видели, квалитет приказаног,као и из угла како конципирати оно што приказујемо радом.
Када вршимо анализу здравствено васпитних садржаја представљених на нашим конгресима имамо три питања:
- Где све можемо да пронађемо изворе за креирање здравствених и васпитних садржаја, тј. на основу чега бирамо и креирамо оно сто радимо?
- Друго питање,је питање повезаности здравствено васпитних садржаја са основама програма,тј,како планирамо оно што радимо?
- Треће питање је питање шта све ради сестра на превентиви и које улоге има?
Могуће садржаје проналазимо у различитим изворима:
- у процесу праћења, посматрања реалног дешавања у групи
- у потреби да преиспитујемо своју праксу
- у свакодневним практичним, животним, радним активностима деце и одраслих
- у дечјим питањима, предлозима, коментарима
- у свакодневним дешавањима,животним ситуацијама у вртићу у породичном окружењу и средини
- у идејама које нам отвара само физичко уређење средине и материјали, дидактика коју имамо или немамо
- у појединим проблематичним ситуацијама у којима се доводи у питање здравље, сигурност, безбедност деце и одраслих,у ситуацијама угрожених социјалних односа
- у свакодневним, рутинским пословима сестре на превентиви датих у правилнику.
Избор, креирање здравствено васпитних садржаја у процесу рада са деом у директној је вези са основама програма, тј са програмом који креирамо у раду са децом.
- Програм није збир активности,садржаја кроз које водимо дете да нешто усвоји,савлада.
- Програм је оквир који поставља принципе, функцију, вредности према којима се боји и гради конкретна пракса. Зато је важно, да избори садржаја, здравственог и васпитног рада дају слику вредности које градимо и шта желимо да постигнемо.Такође, је важно размевање и прихватање вредности на личном и заједничком о плану.
- Програм наглашава значај односа-како се они виде, како се граде, да ли су сви учесници уважени, које су позиције детета присутне и видљиве? Да ли су и како укључени други одрасли? Како садржаји у раду дају слику умрежавања и повезивања свих актера?
- Програм поставља основе за грађење окружења у вртићу, окружење вртића, за грађење физичког и социјалног окружења. Садржаји рада дају слику ко је све и како учествовао у уређењу средине, како је грађена заједница деце и одраслих у којој се сви осећају добро и уважено, без обзира на разлицитости међу нама.
Треће питање уско повезано са здравственим и васпитним садржајима, је питање компетентности медицинске сестре и улога које остварује. Оне су многобројне и свеобухватне и можемо их груписати:
- улога у конципирању, избору тематике којом се бавимо у пракси
- улога у избору приоритетних тема и активности
- улога едукатора-прикупљање информација, давање информација, прикупљање података, давање стручних упустава, објашњења, демонстрација поступака деци, васпитачима, родитељима
- улога као члана тима који прави планове, планира кораке и пружа подршку деци, родитељима, запосленим, васпитачима у неговању здравих стилова живота
- улога у предузимању конкретних мера и процедура у ситуацијама у којима јесте или може бити угрожено здравље деце и одраслих
- улога у праћењу и документовању својих активности
- у избору садржаја здравствених и васпитних активности,потребно је постављати питања која имају аналитичку и отворену димензију:
– како разумем дете и детињство, да ли дете видим као актера, активног учесника, носиоца права
– да ли програм прихватам уско, нешто што реализујем или широко, нешто што градим
– да ли градим процес на слушању деце ,консултујући се са њима,повезујем искуство,да ли укључујем породицу и ресурсе из окружења
– да ли у неговању здравих стилова живота ,васпитним поступцима,подржавам укљученост свих,да ли знам како се свако осећа
– да ли садржаји, активности омогућавају и подржавају вршњачко учење,различито изражавање,разумевање себе и других.
Та и друга питања треба да су видљива у избору и развијању садржаја,да је видљив процес,да су видљиви извори,зашто се бавимо одређеним темама.
Такође је важно да се виде кораци развијања теме, које ресурсе смо ангажовали и који су нам ефекти бављења тим садржајима и шта даље.
С поштовањем,
Председница Савеза
Јадранка Спасић